emmauppstromer.blogg.se

En blogg om mitt liv som 17 årig-studerande-ryttartjej född och uppvuxen i Uppsala.

Det här med ridstövlar

Kategori: Allmänt

För drygt ett år sedan köpte jag nya ridstövlar. Jag, som många andra, har inte världens lust/möjlighet att lägga ner en förmögenhet på ridstövlar. Ett par tusen får man väl räkna med men mer än så är att ta i. Jag är ganska lång (175 cm) och kurvig. Så min längd = stora fötter och min kurvighet = ganska breda vader. Jag kom till hööks med förväntningarna på topp! Men tror ni det var enkelt att hitta ett par som passade? Icke. 
Efter drygt en timmes provande av varenda en av butikens stövlar hittade jag tillslut ett par som jag kunde pressa igen dragkedjan på. Vilken valmöjlighet jag fick. (Mina bredvadade ryttarvänner vet exakt vad jag pratar om) 
När man rider använder man lår och vader nästan hela tiden. Muskler på vader = bredare vader, right? Varför, för Guds skull, tillverkar man inte stövlar med vidare skaft!? Hur svårt kan det va, hööks är trotsallt den största ridsportskedjan i Sverige! Och det finns så många som har bredare vader än mig, hur gör dom? Jo de måste lämna in stövlarna till en skomakare där hen töjer ut dom. Kul :) 
Stor diss till Hööks ridstövelsortiment! 
Detta var trotsallt ett år sedan, har de förbättrats någonting detta år och har någon av er läsare varit med om något liknande? 
(Foto: Madde Åkerlund) 

Kommentera inlägget här: