emmauppstromer.blogg.se

En blogg om mitt liv som 17 årig-studerande-ryttartjej född och uppvuxen i Uppsala.

Ett hjältedåd som slutade surt

Kategori: Allmänt

Hej!
Idag när skolan var slut tog jag mitt pick och pack och tog bussen ner på stan, då när jag gick från centralen mot Heddas skola ser jag en medvetslös tant ligga på gatan! Jag blev sjukt rädd och tänkte först att jag bara ska gå förbi, att någon annan hjälper henne, ansvarsdiffusion. Men sen tänkte jag nej tänk om ingen gör det! Då gick jag fram till henne och ruskade lite och förberedde mig på att påbörja HLR. Då kom en kille och började skrika att hon var allergisk mot telefoner. Hmm tänkte jag, detta är något konstigt. Som att jag skulle lägga ifrån mig min väska så att dom kunde ta den. Nej, detta är något lurt, men sen såg jag min kompis David så då bad jag honom ta min väska så sprang jag fram till henne. Vi lade henne i stabilt sidoläge och efter ett tag vaknade hon till liv och de andra som stod och hjälpte henne pratade typ norska och engelska så jag började försöka kommunicera med henne och tillslut fick vi fram att hon hade epilepsi och jag frågade om hon hade mediciner och berättade att ambulansen var påväg. Då reste hon sig upp och började skrika på mig, hon kallade mig för idiot och blev jätte arg. Jag bibehöll lugnet och pratade med henne och berättade att det är självklart att man går fram till en person som ligger livlös på gatan! Efter ett tag tappade jag tyvärr humöret och sa: Om du inte uppskattar min hjälp får du be någon annan och då gick jag iväg.
Hon hade förmodligen en skada i hjärnan efter sina epilepsi anfall som gjorde henne såhär och jag kunde tyvärr inte hantera det. Men är stolt över mig själv att jag vågade gå fram till henne och att jag bibehöll lugnet så länge som jag gjorde!
Kom ihåg att det är bättre att göra något än inget alls oavsett om det slutar bra eller dåligt!
 

KOMMENTARER:

  • Tove Eriksson säger:
    2014-09-05 | 17:52:40
    Bloggadress: http://www.ttie.blogg.se

    Strongt gjort! Har lyckligtsvis aldrig hamnat i en sådan situation, men jag hoppas verkligen att jag reagerar som du gjorde. :)

  • patrik säger:
    2014-09-05 | 19:06:50

    Jag har epilepsi and im offended ;(
    Jk. Men bra gjort (Y)

  • Fille säger:
    2014-09-05 | 21:52:01

    Men shit... Bra gjort av dig att du gick fram i alla fall vännen! <3

Kommentera inlägget här: